| 2008 |

| ZEEHELDENKWARTIER DEN HAAG | concept Zeeheldenkwartier in 2007 | home |

Samenwerking Duel/Heerema in opdracht van DSO Den Haag en in samenwerking met de bewoners- en ondernemersvereniging Zeeheldenkwartier en winkelstraatmanager Nel de Jager.

 

 

 

 

 

 

Pal naast de Haagse binnenstad en op de route naar de Scheveningse boulevard ligt Zeeheldenkwartier. Tot nu toe alleen bekend bij insiders, maar dat gaat veranderen!
In het sprookjesachtige decor van het Vredespaleis nemen ondernemers en bewoners bezoekers mee in de ontdekking van hun kwartier, een kennismaking met gastvrijheid en superspecialiteiten.

Wat is zo bijzonder aan de Zeehelden?

Het lijkt overbodig om deze vraag te stellen. Het Zeeheldenkwartier is een kleinschalig en sociaal gemêleerd woon- en winkelgebied, met fraaie architectuur van rond 1900 en een boeiend eigentijds aanbod van kunst, culturele culinaire kwaliteiten, ecoproducten en diensten-op-maat.
Omringd door belangrijke internationale instellingen als het Internationale Gerechtshof (ICJ), de meest belangrijke instelling op rechtsgebied van de Verenigde Naties, het Internationaal Strafhof (ICC), de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW), gymnasium Haganum, Museum voor Communicatie, Museum Mesdag, en de openbaar toegankelijke Paleistuin grenzend aan het werkpaleis van de koningin Koninklijk paleis Noordeinde en de Koninklijke Stallen.
Een eigenzinnige multiculturele mix van bewoners en bezoekers strijkt regelmatig neer op terrassen op het Anna Pauwlonaplein of bij Crunch, woont en werkt in het ecologische woon-werkproject de Grote Pyr, of ontwikkelt jong talent in de Jeugdtheaterschool Rabarber of het Haags Kinderatelier.
Ondernemers bieden een scala aan (super)specialiteiten, zoals kinderboeken in Alice in Wonderland (1 van de 8 in Nederland samenwerkende kinderboekwinkels) of gitaren in de er tegenover gelegen gitaarspeciaalzaak Casa Benelly, waar klanten worden geholpen door personeel dat bestaat uit louter gitaristen.
En toch ontbreekt een duidelijk beeld van het Zeeheldenkwartier.

Wat kan identiteit en branding betekenen?

Vanuit de ondernemersvereniging en de gemeente Den Haag is de wens geformuleerd om het Zeeheldenkwartier op een bijzondere manier ‘op de kaart’ te zetten. Doel van deze aanpak is het realiseren van een betere woonomgeving en een sterker winkelaanbod zodat meer en vooral leuke bezoekers, klanten, toeristen en ondernemers het Zeeheldenkwartier speciaal uitkiezen om te winkelen, flaneren, elkaar te ontmoeten, te wonen en werken. Elke stad kent ‘places to be’, maar hoe versterken we het imago van het Zeeheldenkwartier?

Door het benoemen van kwaliteiten en beperkingen ontstaat een beeld van de Zeehelden.

Onderscheidende kwaliteiten in het Zeeheldenkwartier zijn:
Verborgen – Origineel – Exclusief – Kleinschalig – Internationaal – Divers – Betrokken.

Beperkingen zijn:
Leegstand – Verrommeling - Diffuus karakter - Ontbreken van onderlinge samenwerking en samenhang – Het ontbreken van een duidelijke publiekstrekker

Deze kwaliteiten en beperkingen manifesteren zich in de straten, de etalages, kortom in de hele uitstraling. Een verbindende aanpak kan kwaliteiten versterken en beperkingen omzetten in nieuwe kwaliteiten. Kortom, we richten een ‘spotlight’ op de gastvrijheid en (super)specialiteiten van de Zeehelden!

Wat stellen we voor:

Om het Zeeheldenkwartier ‘op de kaart’ te zetten is durf nodig, een houding die aansluit bij de eigenzinnigheid van ondernemers en bewoners. Projecten in het Zeeheldenkwartier moeten zich onderscheiden van gebruikelijke promotionele activiteiten. Een aantal veranderingen is wenselijk. Niet alleen veranderingen in fysieke zin, maar ook mentaal. Sensibiliteit – gevoel voor wat is en wat het kan worden - en activiteit vormen de verbindende factoren die we hebben uitgewerkt in een bouwpakket.

Het bouwpakket bestaat letterlijk uit bouwstenen om het Zeeheldenkwartier op originele en exclusieve wijze zowel intern als extern op de kaart te zetten. Het is een flexibel model waarmee de gemeente en de verschillende ondernemers kunnen samenwerken en zich kunnen presenteren, zowel individueel als collectief.

Kenmerken van het bouwpakket zijn:
Uitnodigend – Stimulerend - Verrassend - Verkennend - Verbindend

In het bouwpakket zitten brandingproducten, zoals de slogan ‘Zeehelden – kwartier voor speciale zaken’ en stijlelementen, maar ook voorstellen voor een wijkbrede thematische benadering.

Doel van onze aanpak is:
Verborgen kwaliteiten zichtbaar maken - Positief labelen - Beperkingen omzetten in mogelijkheden - Verrassen door onverwachte relaties te leggen - Stimuleren van verkennen en ontdekken van eigen kwaliteiten - Samenwerking stimuleren, tussen ondernemers onderling, tussen ondernemers en bewoners, tussen de Zeehelden en instellingen en organisaties in Den Haag en daarbuiten - Genereren van originele publiciteit

Voorwaarden voor het slagen van het bouwpakket zijn:
Commitment: het bouwpakket moet breed gedragen worden - Het bouwpakket biedt vrijheid in keuzes en spreekt tegelijkertijd ondernemers, bewoners en gemeente aan op hun individuele en collectieve verantwoordelijkheid - Het betreft exclusief de Piet Heinstraat, Zoutmanstraat, Prins Hendrikstraat en de Anna Paulownastraat - Uitwerking vindt plaats op straatniveau, bezoekersniveau en ondernemersniveau

We verwachten met onze benadering een inspirerende aanpak te realiseren, waardoor iedereen de bijzondere kwaliteiten van het Zeeheldenkwartier als vanzelfsprekend gaat ervaren.

Duel/Heerema, 2008